tisdag 4 februari 2014

Halvårsbrev till B-kullen

Hej!
Nu har er valp hunnit bli 6 månader. Jag har ju själv behållit en valp, Silvia, som är svart/silver tiken. Nu har säkert er valp tappat alla tänder och blir snart könsmogen. Silvia har inte börjat löpa ännu men Cha-Cha var ca 6 månader första gången hon gjorde det.
Troligen har er valp vuxit klart på höjden, men kommer fortsätta att få mer tyngd och muskler.
Cha-Cha väger idag 7,7 kg och Silvia 7,2 kg.
Tänk så små de var den 2 augusti - ca 200 gram!


Silvia är nästan rumsren (det har tagit betydligt längre tid med henne än med Cha-Cha då jag kunde fokusera bara på henne). Silvia är rumsren när jag är hemma men det sker olyckor (sällan men ibland) när barnen passar henne (tror inte att de ser hennes signaler lika bra som jag gör - för Silvia har inte lärt sig att gå fram till dörren, utan börjar irra omkring och leta efter ett hörn och då gäller det att se det beteendet eller gå ut lite oftare - vilket mina barn inte riktigt är lika "duktiga" på).

Silvia är en glad skit, som jag brukar kalla henne. Hon har ett mycket positivt och glatt sinnelag. Som de flesta snuzzar är hon lydig när hon själv vill det. Ja, snuzzar har stor självständighet och ett större självförtroende än många andra raser. Det gör att de inte är lika inställsamma och blir inte alls ledsna när vi blir "arga" på dem. De bara lägger huvudet på sned och tittar på en - "jamen matte/husse jag vet ju att du älskar mig och jag har faktiskt inte lust med det just nu".
Någon gång i den här ålder kan det hända att den lille snuzzen tror att den är väldigt stor och ska bestämma över dig. Jag hade en rejäl uppgörelse med Cha-Cha en gång i denna ålder, jag har inte behövt ha den ännu med Silvia - vet inte om det kommer eller om hon är smartare (enligt husse är hon smartare än Cha-Cha, så kanske har hon vett att inte mopsa sig)?
Silvia älskar att gnaga på skor, speciellt mina tofflor. Något som de andra i kullen också gillar?
Silvia älskar att vara ute, regn och snö spelar ingen roll. Hon underhåller sig själv när Cha-Cha inte vill gå ut.
Vem vet kanske blir Silvia en badhund? Cha-Cha badar inte, men en dotter från förra kullen gör det. Snuzzar är i regel inga badälskare, men det finns undantag. Det är rätt bekvämt att slippa en hund som ska i vattnet hela tiden, men barnen hoppas att Silvia vill bada med dem i sommar.

Jag skulle vilja ha ett eller ett par halvårs kort på er älskling samt lite information om hur det går för er och valpen. Återkom även gärna med frågor.

Jag hoppas att du/ni och din/er valp har det supermysigt tillsammans!

Varma hälsningar,
Jonna Berggren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar