fredag 17 april 2015

Dramatik i natt - fyra valpar födda

Klockan är 07.40 och tre valpar har sett dagens ljus, nåja de är ju blinda ... Cha-Cha har bara sovit korta stunder under natten, mest boat och vankat runt. Hon har varit ute i trädgården och gjort sina behov tre gånger. Vattnet gick 04.30 och första valpen föddes 06.10. Den tog lång tid på sig att komma ut, jag kände efter och kände bara en liten svans - sätesbjudning. När hon krystar kräks hon, det verkar inte som hon mår bra. Valpnings boken berättar en hel del men jag känner även behov av att googla, tack gode gud så hittade Pias kennels hemsida (länk) där hon beskriver hur man gör vid felläge.
Jag råddes att försöka putta tillbaka valpen så att den kan komma mer rätt vid nästa försök. Jag väckte min man, vi puttade tillbaka valpen flera gånger, men bara en baktass ville fram, långt in kunde jag ana ytterligare en tass med knäet böjt - båda tassarna måste fram. Vi puttade in valpen igen och lät Cha-Cha vanka ute i trädgården, jag gick efter med pannlampa och handduk utifall den skulle komma ut. Men hur mycket Cha-Cha än krystade gick det inte. In igen och försöka få fatt om tassarna, hala och för lite ute - tillslut efter flera försök fick min man tag om tassarna med en kökshandduk och drog försiktigt. Det gick till halva valpen syntes då började navelsträngen och hinnorna ta emot. Jag klippte av navelsträngen och knep ihop en kort stund med tummen - plupp och valpen kom ut. En svart hane vid god vigör.

Första valpen vilar ut


Vi var  beredda att åka in - då ska man putta tillbaka valpen så att den får syre (navelsträngen och/eller valpen kan klämmas i födselkanalen i bäckenet).
Som tur är slapp vi det!
Den andra en svart hona kommer med huvudet först, den tredje med baktassarna först och jag hjälper till - det är en svart-silver hona.
Medan jag skriver kommer den fjärde valpen, en helsvart hane, också med huvudet först. Men än är det inte klart. Jag kan känna minst en till inne i buken.

Den tredje valpen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar