tisdag 24 september 2013

Vilket foder ska man välja?

Det här med foder tycker jag är svårt, det finns många bluffmakare på djurmats-marknaden. Och jag är allmänt skeptiskt till många av de torrfoder som finns.
När Cha-Cha var dräktig och tills valparna var 5-6 veckor fick de i stort sett bara Vom och Hundemat - ett så kallat färskfoder (fryst).
Ann-Charlotte Fredholm (Pixbo) tyckte att det var viktigt att valparna även var vana vid torrfoder innan 8 veckor då hon trodde att många köpare inte skulle orka/vilja ge färskfoder. Ann-Charlotte rekommenderade Standardt. Men den närmsta återförsäljaren är Kungsbacka för mig, vilket är opraktiskt.
Nu provar jag Magnussons som finns på Ica och Coop och kan även beställas på: http://animail.se/hund.

Magnussons är ett svenskt hundfoder utan köttmjöl och onödiga tillsatser, det finns även krav-märkt foder.

Så det är vad jag ger valparna.
Just nu ger jag adult då valparna är lite runda. Jag har läst att valpar hellre ska vara aningens "underfodrade" än övergödda då det riskerar att de växer för snabbt. Valparna får även korv, blodpudding och kokt kyckling mm och äter med glädje: morot, päron, äpple, tomat och gurka.
Du kan läsa mer om vad valpar "ska" äta under länkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar