tisdag 18 september 2012

Svamppromenad

Igår var jag hundvakt. Grannen opererade axeln och deras dvärgschnauzer Tessi var hos oss. Vi passar ofta varandras hundar. Det är så otroligt skönt att ha någon nära som nästan alltid ställer upp. Hos grannen har Cha-Cha sitt andra hem.
Vi gick en sväng i skogen och svampkorgen fick följa med. Den lilla promenaden blev snabbt två timmar. Jag gick på korsen och tvärsen genom skogen, förbi gamla kantarellställen, sedan vill jag alltid försöka hitta minst ett nytt.

Tessi rusade lekfullt som tokig runt runt och Cha-Cha hakade på som följa John. Tessi är den äldre tiken och tar initiativen till lek. Cha-Cha är nummer två och fogar sig i de upptåg som erbjuds.
Plötsligt dök det upp ett litet gravkummel i skogen som jag inte sett förut. Det finns ett stort med skylt och allt, men det här lilla låg gömt. Här har jag bott i 12 år utan att ha sett det tidigare. Det var perfekt runt och hade en större sten som en slags ingång. Min fantasi vaknade till direkt. I Isporten finns gravkumlet Olas Våle med (det ligger i Biskopshagens naturområde utanför Ringhals), undrar vilken berättelse som det här lilla kommer att vara med i? Naturligtvis bor det ett litet troll där!


/Jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar