söndag 26 februari 2012

Rastlöst

Obs: Magen ända ner mot filten
I natt har Cha-Cha sovit oroligt, jag har vaknat hur många gånger som helst av att hon boar (skrapar med tassarna och stökar omkring) både i min säng och i valplådan nedanför. Flera gånger har jag även vaknat av att hon slickar mig i ansiktet och det brukar hon inte heller göra, inte mitt i natten i varje fall. Vet inte om hon tränar på mig (hon ska ju slicka valparna sedan) eller om hon vill kontrollera att jag är tillräckligt alert utifall hon ska börja valpa.

Cha-Cha parades den 30 december och 1 januari, om jag räknar från första parningstillfället är det dag 58 idag. Cha-Chas mamma, Dansa, valpade på dag 60 och det blev 7 valpar i Cha-Chas kull.
Nu på förmiddagen är Cha-Cha orolig, går omkring och gnäller och letar efter sin lya, det verkar som om valplådan inte riktigt lever upp till hennes förväntningar (den har ju inte ens något tak!). Men hon har hunnit med att sitta en liten stund i vårsolen, men har inte tålamod att sitta länge som hon annars brukar.

Nu lägger valparna på hullet. De sväljer fostervatten och får hicka. Det börjar bli trångt i livmodern. När valparna är färdigutvecklade avger deras binjurar ett ämne som talar om för tiken att det är dags för valpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar